Geschiedenis

Architect Rem Koolhaas (Office for Metropolitan Architecture) presenteerde het ontwerp voor De Rotterdam al in de periode 1998-2001. Ontwikkelaar Bouwfonds MAB probeerde De Rotterdam te verhuren, maar dit liep moeizaam. Begin 2006 werd de Rotterdamse vastgoed ontwikkelaar OVG bij de ontwikkeling van De Rotterdam betrokken. Zij ging een ontwikkelingscombinatie aan met Bouwfonds MAB. De ontwikkeling kwam begin mei 2007 in een stroomversnelling door interesse van de gemeente Rotterdam. Zij zegde toe de gemeentelijke diensten die nu op het Marconiplein zijn gevestigd in het gebouw onder te brengen. Op 10 juli 2009 presenteerde de Gemeente Rotterdam en de projectontwikkelaars OVG en MAB vol trots de definitieve plannen van het grootste multi- functionele gebouw van Nederland; De Rotterdam. Op 14 december 2009 werd officieel met de bouw van De Rotterdam gestart.

“ Het was bijna alsof het gebouw aan zichzelf genoeg heeft. Alsof het zo kan opstijgen naar een andere plek.”

De transformatie

De Rotterdam verrees op de Wilhelminapier, waar vandaan tussen 1873 en 1973 tienduizenden Europeanen met de Holland Amerika-Lijn (HAL) naar Amerika zijn geëmigreerd. De naam van het project verwijst dan ook naar het vlaggenschip van de HAL: de Rotterdam. Het gebouw maakt deel uit van de transformatie van de pier tot woon/werkgebied. Het kan worden gezien als een verticale stad met een mix van verschillende functies in een gebouw: woningen, kantoren, conferentiezalen, een hotel, winkels, horeca, leisure-voorzieningen en een parkeergarage. Daardoor ontstaat 24 uur per dag bedrijvigheid. Na jarenlange planvorming is eind 2009 de bouw van een van de grootste gebouwen van Nederland begonnen.

“ De Rotterdam onderdeel van de nieuwe ‘Manhattan’ skyline van Rotterdam ”

Locatie

Het masterplan van de Wilhelminapier verdeelt de pier in drie zones met verschillende functies en bouwhoogtes: het zuidelijke gedeelte of de Rijnhavenzone met hoogbouw met woonfuncties, de middenzone, waar de hoogte van de bestaande bebouwing wordt gehandhaafd en het noordelijk gedeelte of de Maaszone met hoofdzakelijk kantoorfuncties in hoogbouw. De Rotterdam ligt in de Maaszone en bestaat uit drie torens van bijna 150 meter hoogte met 38 verdiepingen op een massieve plint van zes lagen. De torens verspringen halverwege ten opzichte van elkaar. Deze scherpe horizontale snede verdeelt de torens in een lowrise- en een highrise-gedeelte en schept ruimte voor terrassen, overstekken en koppelingen (voor windstabiliteit).

keyboard_arrow_up